Karmann Ghia Type 1

Bedre aerodynamikk og veg egenskaper enn hos «Folkevognen», men samme pålitelig teknikk. Karmann Ghia var et samarbeidsprosjekt mellom tyskere og italienere. Motoren hadde bare 30 HK, men mange likte den vakre karosseriet.

Ghia1
VW Karmann Ghia Coupé

Allerede under VW bilens høyinteressante utvikling og testing, bygdes det også noen åpne eksemplarer. Cabriolet seriebygdes siden av Karmann i Osnabrück fra 1949, men med Karmann Ghia kom 1955, en vogn med virkelig moderne og dessuten italiensk formgivning.

Karmann Ghia høyde ambisjonsnivået ytterligere hos Volkswagen, men ideen kom opprinnelig ikke fra bilbyggerne selv, men fra Karmann. Volkswagens konstruksjon med separert bunnplate og påskrudd karosseri, gjorde spesialbygget til en relativt smal sak. Det var akkurat det som var problemet. Bunnplaten var for smal. Derfor fikk den breddes 80 mm. på hver side, og dessuten lagt inn påsveisede og langsgående forsterkninger under dørene, for å kunne ta imot den sportslige karosseriet.

VW Karmann Ghia Cabriolet
VW Karmann Ghia Cabriolet

Dermed ble kupén betydeligere bredere en på vanlig type 1. VW Karmann Ghia ble presentert for allmennheten på Frankfurt salongen høsten 1955. Da hadde pressevisningen allerede gjennomførts så tidlig som den 14. juli 1955. At den ble lagt til midten av sommeren, har med at produksjonen begynte i juni, men at det ikke fantes plass å lagre bilene, ettersom Karmanns gård var full av DKW Cabriolet, som var vanskelig å selge.

1956 modellen
1956 modellen

Derfor måtte de stilige modellene raskt ut til forhandlere. Dette er i hvert fall den offisielle versjonen. Under høsten 1955 bygdes omkring 500 eksemplarer av Karmann Ghia, samtlige med Coupé karosseri. Den 14. juli 1955 ble Karmann Ghia Coupé presentert på en pressevisning på Kasino Hotell i Georgsmarienhütte.

Under våren 1956 ble det bygd ytterligere 800 biler. Slutt tallet for ’56 modellen ble på 1.282 eksemplarer. Alle de her bilene ble i Europa. Produksjonen ble alt bedre og som 1957 års modell, bygdes 11.556 biler, hvor 2.452 eksemplarer gikk til USA.

Det var altså Carrozzeria Ghia i Italia som tegnet den vakre karosseriet med så vakre takstolper. På den tiden var det nok en og annen som kjente igjen linjene, særlig bakskjermene, fra noen av Chryslers drømbiler som også ble tegnet av Ghia. Fronten som av naturlige sjel manglet grillen. Det eneste dekorasjonen var begge luftinntaken (friskluft til kupén) innenfor frontlyktene, elegant kledd med hver sine to tynne krom stenger. Mekanisk var det ingen vesentlig som skilte mellom bobla og Karmann Ghia. Akkurat som tilfelle var med den vanlige bobla i eksport versjonen, hadde Karmann Ghia gearskasse med usynkronisert første gear. Motoren var på 1.192 kubikk, det vil si en vanlig 1200 motor, og ga 30 HK fram til 1960, da effekten ble på 34 HK.

 VW Karmann Ghia Coupé fra 1955
VW Karmann Ghia Coupé fra 1955

Salget av bilen gikk det tregt i begynnelsen, men det var mer i produksjonen enn hos forhandlerne. Etterspørselen var stor allerede fra første stund. Det gjorde at man hos Karmann omgående kunne begynne å jobbe med en åpen versjon. Artig nok var det den åpne bilen som Karmann fra begynnelsen foreslo, men når formgiverne i Italia fikk hånd om prosjektet, forandredes bilen til en kupé.

VW Karmann Ghia Cabriolet fra 1957
VW Karmann Ghia Cabriolet fra 1957

I september 1957 samledes Europas bilinteresserte igjen i Frankfurt og bland mye annet interessant, fikk de se en åpen VW Karmann Ghia. I Samband med lanseringen av Cabriolet ble det også gjort en del forandringer på kupén. Bagasjerommet bak fikk en holdbar velourstoff og den tofargede sidebekledningen er nå utført i lysekte og vaskbar material, som er meget holdbar. Årsmodellen 1960 fikk hva man kanskje kan kalle en ansiktsløftning. Frontlyktene ble flyttet opp og bilen så mer moderne ut. luftinntaken i fronten ble også større, liksom hjulhusåpningen. Fra august 1960 ble gearkassen helsynkronisert og ett år senere innførtes gearspaklås. Siden var det ikke mye som hendte før 1966 modellene ble presentert med 1,3 liters motor på 40 HK. Ett år senere fikk bilen 1,5 liters motor.

Frem til produksjonen ble stoppet i 1974 ble det ikke gjort noen større forandringer, bortsett fra en litt sterkere motor på 50 HK., samt modifisering av blinklysene og støtfangerne. Karmann Ghia bygde altså i 18 år og med små forandringer. Totalt ble de 364.401 eksemplarer av Coupér og 80.999 Cabrioleter.

Hvis man sammenligner med en vanlig boble gir Ghian en helt annen kjørekomfort. Du sitter lavere og det er også mye lavere under taket. Bilen kjennes mer stabilt på veien gjennom sin lavere tyngdepunkt, og tross den beskjedne motoren er det en hel del sportsbil over den. Så det beste av alt, reservedelene. Mekanisk er Ghian samme bil som den gamle bobla, som ble produsert i over 20 millioner eksemplarer.