Karmann Ghia 50 års tilbakeblikk

50 års tilbakeblikk

Noen blir ennå mer attraktive når de har fylt femti, ja de blir faktisk mye mer spennende og vakre med årene. Et eksempel er Volkswagen Karmann Ghia, som så dagens lys i 1955. Via et samarbeid mellom tre selskaper, ble Karmann Ghia unnfanget. Ghia sto for designet, Karmann stod for produksjonen og Volkswagen bidro med mekanikken og salg. Resultatet ble en stor framgang, selv om modellen først ble kalt ”Sekreterin-Auto”, oversatt til norsk blir det «Sekretærens bil».

Ghia1I dag er det ingen som rynker på nesen av femtiårige VW Karmann Ghia. Det var Luigi Segre, eier av designstudioen Ghia, som hadde ansvaret for den runde karosseriformen. Volkswagens lysende fremgang hadde fått mange karosserimakere å bygge mer eller mindre suksessfylde Coupé og Cabriolet på Type 1 bunnplate (boble). Volkswagensjefen Heinrich Nordhoff var ikke helt fornøyd i denne villlvoksne flora, uten ba Vilhelm Karmann i Osnabrück å få frem en Coupé, som fabrikken kunne godkjenne og selge, via sine egne forhandlere.
Senere hadde Luigi Segre den prototypen som Volkswagen og Karmann ønskede, og i 1955 presenteres nyheten om Karmann Ghia. To år senere kom VW Karmann Ghia med en åpen utseende.

Karmann Ghia Type 1 Cabriolet

Ghia2Noen fartsvidunder har aldri Karmann Ghia hvert, tross den aerodynamiske karosseriet. Karmann Ghia Cabrioleter var litt raskere enn Type 1 (boble) og hadde en maks hastighet på 115 km/t, Coupén gikk noe raskere. Karmann Ghia var mekanisk høyst ordinær og tross det, solgte den bra allerede når den kom i 1955. Tyskerne var kritiske når Karmann Ghia først ble presentert. De mente at den ikke var en riktig sportsbil. De sa litt nedlatende at den var en ”Sekreterin-Auto”, oversatt til norsk blir det ”Sekretær bil”. Sammenlignet med VW Type 1 (boble) var derimot Karmann Ghia dyr. 1958 års modell hadde en pris på kr. 10.960,- for Coupén og kr. 12.335,- for Cabriolet.

Samme år var basisprisen for VW Type 1 (boble) lave kr. 6.600,-.

VW Karmann Ghia utvikles gjennom åren alt ettersom VW Type 1 ble mer distansert. Ytterligere en modell kom i Karmann Ghia 1500 Type 3, som ble produsert parallelt med den eldre designen i Coupéform

Ghia 31961-69. Den nye bilen var mer kantete enn opprinnelsen og tross den kraftige motoren, ble modellen aldri en like stor suksess, som den eldre versjonen. Karmann Ghia ble produsert også i Brasil, men i mindre opplag.

 

TEKNISK DATA

Bilmodell: Karmann Ghia Cabriolet fra 1958

Pris ny: Kr. 12.335,-

0-100 km/t: 37 sek.

Toppfart: 115 km/t

Motortype: Bokser 4-sylindre

Volum: 1 192 cc

Ventilsystem: 8 ventiler, 1 kamaksel, støtstenger

Brenselsystem: Forgasser

Effekt: 30hk DIN/3.400 omdreininger

Bremser foran/bak: Tromler/tromler

Gearkasse: Manuelt, 4 utvekslinger

Dekkdimensjon: 5.60 x 15

Lengde/bredde/høyde: 414/163/133 cm.

Egenvekt: 820 kg.

Snitt forbruk av bensin: 8 ltr. per 100 km.