Modellendringer Buss / T2 / Transporter

Årstall Endring
1947 Det var i 1947 at den nederlandske VW importøren Ben Pon satt og skriblet i notatboken sin. På denne tiden hadde VW bare én modell i programmet sitt. Det var med utgangspunkt i denne Pon skissert opp en ny modell, med tanke på varetransport. I 1948 kom Heinz Nordhoff (den daværende sjefen for VW) tilfeldigvis over skissene, og tente på ideen. Han kalte den «en transporter uten kompromisser», og snart var forberedelsene for produksjon i gang. I 1949 ble første prototype vist. Dette var en varebil, med mange fellestrekk med Type 1. Den hadde en luftkjølt boksermotor på 25 hester plassert over drivhjulene bak. Bilen kom i produksjon i 1950, og fikk betegnelsen Type 2 eller Transporter.
1950 Første året bilen ble solgt. Bilen ble levert både som varebil og buss. bensinpåfylling inne i motorrommet. Horisontale luftinntak til motoren. Todelt frontrute. Viskere på begge rutene (kun på førersiden på prototypen). Retningsarmvisere. Et sentrert bremselys. Manglet både rute og støtfanger bak. Stor VW logo i aluminium både foran og bak. 6.00×16 dekk. Siste utgavene dette modellåret ble festene til jekken flyttet, og de fikk ventilasjonsåpninger i de bakre stolpene. 1100 motor med 25 hestekrefter.
1951 Sambabussen og Westfalia-camperen introdusert. Lengre dashbord med radio og klokke. Tepper bak forsetene. Chrome pyntelister. Bakrute. Større ventilasjons- åpninger bak. Takrenner forlenget bakover. Laste dørene fikk håndtak på innsiden. Frontpanelet todelt. Første ambulanse lansert i desember (denne hadde bakluke, bensintank ble flyttet ut av motorrom og reservehjul ble flyttet fra motorrom til veggen bak forsetene). 1200 motor som yter 36 hester. De første transportere kom til Norge.
1952 Pickupen ble lansert. Bensintank flyttet fra motorrom til en hylle foran motor. Bensinpåfylling kom nå ut på høyre side foran bakhjulet. Girkassa fikk synkronisert 2., 3. or 4. gir. Ny varmeregulering. To sikringsbokser. Nytt håndbrekk. Første eksport til USA.
1953 Støtfanger bak ble standard på sambabussen. Ekstrautstyr på andre modeller.
1954 Pickupen fikk nedfellbare sidelemmer og støtfanger bak som standard. Første år med 30 hester motor.
1955 Samtlige modeller fikk nå samme plassering av bensintank og reservehjul som på ambulansene. Friskluft ventilasjon foran. Dashbord strakte seg over hele bredden. Nye pedaler. Nye dekk (6.40×15). Mindre lufteåpninger til motor. Nytt to-ekers ratt. Bussene kunne nå også leveres med en liten åpning mellom forsetene slik at man kunne gå fra forsetene og bakover (walk-through buss). Retningsviserarmene ble erstattet av hvite blinklys på USA utgaven.
1956 19 april ble siste modell produsert i Wolfsburg. En ny fabrikk i Hannover tok over produksjonen.
1957 Nye større baklys.
1958 Dobbelkabineren (DOKA) introdusert (pickup med baksete). Større og sterkere støtfangere. Bremselys integrert i baklysene.
1959 Girkassa blir fult synkronisert.
1960 Pickup med et bredere plan kunne bestilles. Varebil med høyere tak kunne leveres. Forsterket 1200 motor. Retningsviserarmene ble erstattet av hvite blinklys på Europa utgaven.
1961 34 hesters motor
1962 2. oktober blir bil nr. 1.000.000 produsert. Polstrede solskjermer. Bensinmåler standard på alle modeller. USA utgaven kom med større blinklys foran
1963 Ny 1500 motor på 44 HK som ekstrautstyr. Skyvedører tilgjengelig som ekstrautstyr.
1964 Mindre innvendige dørhåndtak. Bredere bakluke. Bakre hjørnevinduer forsvinner fra sambabussen. Nye dekk (7.00×14). Nye bremser. Bakhjul- og forhjuloppheng endret. Ny forgasser (28 PICT) med elektromagnetisk cut-off ventil. Nye utvendige dørhåndtak.
1965 Endrede lyktehus foran. Ny girkasse. Større clutch. Chassis nummeret blir nå endret slik at man kan lese hva slags modell det er (starter på 1 for boble, 2 for transporter og 3 for Type 3). Nye håndtak på skyvedørene for å gjøre de enklere å lukke.
1966 Bakluke fikk låseknott på innsiden.
1967 12-volts elektrisk anlegg. Vindusvisker fikk to hastigheter. Baklukelås integrert med håndtak. Nye dørlåser.
1968 2. generasjon lansert. Dette var første modellen hvor VW hadde et generasjonsskifte. Den nye bilen var både bredere og lengre. Den hadde en hel frontrute. Lydnivået inne i bilen ble lavere, bland annet ved hjelp av nytt interiør og gummioppheng av drivverk. Nødblink ble standard på pickupen. Ny 1600 motor på 50 HK.
1969 Nye utvendige dørhåndtak. Nøkkelhullene blir integrert i dørhåndtak. Innerspeilet som til nå har vært i krom, får kunststoff trekk. Det blir også avblendbart. Nødblink ble standard på buss.
1970 Fronten blir forsterket for å bedre kollisjonssikkerheten. Endret innfestning til foraksel, med skruene lenger fra hverandre. Nye bremser og hjullagre bak. Kortere arm på innespeil. Lengre girstang.
1971 Skivebremser foran på buss. Bremsekraftforsterker kan også leveres. Bredere hjul. Ny og sterkere motor (motorbokstaver: AD), med dobbel-portede topper og større forgasser.
1972 Endret hekk på bilen. Større baklykter. Smalere motorluke. Nytt oppheng på drivverk gir laver støy. Motoren yter nå 66 hester. Kontakt for datasdiagnostikk.
1973 Støtfanger foran forsterket. Bremser foran forsterket. Blinklys foran får høyere plassering. VW-emblemet blir mindre. Ny styresnekke krever 20% mindre kraft. Endrede varmereguleringer. Vindusviskerne betjenes nå med en hendel på rattstammen. 1600 motor økte til 56 HK.
1974 Ny 1800 motor på 68 hester. Innfelt tanklokk.
1975 Klokken får sekundviser. Nytt utvendig håndtak på skyvedør.
1976 Bussen blir nå tilgjengelig med 2 liters motor som yter 70 hester. Forsterket girkasse. Ny avgasskrav gjør at VW endrer på forgasserenne. Dette gir høyere tomgang og lavere CO.
1977 AD-motoren får mindre innsugningsventiler. 1600 motoren får mindre clutch.
1978 VW finner ut at datasdiagnostikken fungere dårlig, og dropper systemet. Rattet blir polstret. Skyvevindu blir introdusert bak.
1979 Motor yter 70 hester. Støtfangere i krom. Farget glass i rutene. Metallic lakk. Velur interiør. Siste offisielle årsmodell av 2. generasjon.
1980 Her slutter vår presentasjon når tredje generasjon Transporter legger luftepoken bak seg og bilene blir vannkjølt (i Europa).