Historien om T3

Med alt det gode fra Boblen og i en større og moderne form, mente VW at de hadde skapt den ultimale folkevognen med sin Type 3. Den var raskere, romsligere og hadde mer luksus en den vanlige boblen, og den ble derfor en storselger.

Den gamle hederlige Type 1, eller bobla, hadde hengt med i stort sett uforandret siden sluttet av andre verdenskrig. Øvrige bilprodusenter utviklede sine modeller og byttet karosseri, men VW holdt fast ved sin opprinnelse. Det var ikke rart at omverden løftet øyenbrynene når VW presenterte en helt ny og moderne modell, nemlig Type 3.

Allerede i 1958 bestemte VW’s sjef Heinz Nordhoff at man skulle begynne å bygge bilen og engasjerte bl.a. Carozzeria Ghia og Porsche Design Studio, for å få frem hvert sitt forslag til utseende. Ingen av forslagene fall Nordhoff i smaken og han foreslå at de til sammen skulle ta frem en modell som kombinerte begge forslagene.

Samarbeidet ble en lykke og forproduksjonen startet i 1959. Etter mange og lange tester, bl.a. i den iranske ørkenen og på Nordkalotten, med forbedringer innen den endelige modellen ble presentert og produsert.

Notch 1
VW 1500 ble lansert som en mellomklassebil da den kom på markedet høsten 1961, men dette slo ikke særlig godt an. Vesentlig fordi den ble holdt for høyt i pris, og også fordi den ikke holdt mål i mellomklassen. I 1966 ble denne modellen (se bildet) omdøpt til VW 1600 A.

Type 3 ble vist frem offisielt første gang på Frankfurt internasjonale motormesse den 21. september 1961. Nå fikk allmennheten endelig se den nye modellen, som det gikk rykte om. VW holdt fast ved sitt gamle konsept med bunnplate og luftavkjølt motor, men karosseriet var ultramoderne. En av de nye sakene man fristet med, var at den hadde to bagasjerom. Dette var mulig takket være den omkonstruerte motoren som snart fikk kallenavnet «Pannekakemotoren» blant VW folket. I grunnen var det samme motor som tidligere, men innsuget og viftehuset er endret, så hele motoren hadde en totalhøyde på bare 44 cm.

I september 1961 kom den riktige produksjonen av Type 3 i gang. Forskjellen fra den vanlige bobla, ble den bare solgt i en versjon. Boblen hadde både standard versjon, eksport versjon og som kabriolet versjon. Innredningsalternativene for Type 3 var en type, nemlig svart/hvit rutete tøy med hvit vinyl.

 

 

 

 

 

 

Den nye VW 1600 TL fikk noen lekre fastback linjer og dertil bedre plassforhold, og det er denne modellen som synes å være den rette til å overta arven etter 30 åringen (bobla).
Den nye VW 1600 TL fikk noen lekre fastback linjer og dertil bedre plassforhold, og det er denne modellen som synes å være den rette til å overta arven etter 30 åringen (bobla).

Med årsmodellen 1962 kom det første tilleggsutstyret, takluken, og bakre sidevinduer til å åpne, var standard allerede i 1961. I februar 1962 kom den største nyheten på modellen, en riktig Kombi, eller som de selv kalte den, VW Variant. Når 1964 års modellen ble presentert, fantes det to ulike modeller å velge mellom, en 1500 N (normal) og 1500 S (super). Det skilte en hel del utstyr mellom N og S modellene.

N har samme maskin som tidligere, det vil si en 1500 kubikken på 45 HK. S fikk dobbel forgasser og høykompresjon, så den hadde 54 HK. Den høye kompresjonen gjorde at motoren var tvunget å bruke høyoktan bensin, eller «Superbenzin», som man kalte den i Tyskland.

I 1965 ble forpartiet endret og hjulbuen ble større. Fra denne årsmodellen kan man gjøre full rattutslag, uten at dekkene tar i hjulbuen. Året etter kom neste nye modell av Type 3, en 1600 TL der bokstavene stod for Touring Limousine. Fleissheck ble modellen kalt i Tyskland.

Gjennom å gjøre sylindervolumene større kunne man senke kompresjonen og kjøre på vanlig bensin, og enda ha samme effekt som i S modellen. Det var et år med mange forandringer, bortsett fra motoren hadde man nå skivebremser framme, nye forseter, mer krom på innsiden og trekt instrumentpanel. Fra begynnelsen hadde trekket samme farge som innredningen, men under modellåret ble alle instrumentpanel trekkene svarte.

Med stasjonsvognmodellen VW Variant ble det skapt en VW personbil med en forholdsvis stor plass bak.
Med stasjonsvognmodellen VW Variant ble det skapt en VW personbil med en forholdsvis stor plass bak.