Modellendringer T3 1962 – 1973

Mot slutten av 1950-tallet begynte behovet for en ny modell å melde seg. Volkswagen var fra før en etablert bilprodusent, med modellene type 1 (bobla), type 2 (transportere) og type 1 Karmann Ghia. Men behovet var der for en større personbil. I 1959 ble derfor prototypen av den første type 3 laget. I 1961 kom bilen på markedet. Den ble foreløpig bare levert som sedan (Notchback) med en 1500 motor. I 1962 kom Varianten (Squareback) og Karmann Ghia versjonen lansert. Deretter fulgte modellen TL (fastback) i 1965, sammen med 1600 motoren. I 1973 kom VW Passat, og type 3 gikk ut av produksjon.

1962-63 Ingen vesentlige endringer. 45 hesters 1500 motor. Enkel 32 PHN forgasser. Flate baklys. Høyt monterte sideblinklys. Varmekontrollen var knotter. Sideblinklys. 6 volts elektrisk anlegg.
1964 Bilen ble tilgjengelig i en standard utgave (N) og en De Luxe utgave (S). Standard utgaven hadde kun én fart på vindusviskerne, ikke parklys og små blinklys foran. De Luxe utgaven hadde litt mer chrome, sideblinklysene satt lavere, større baklykter, bakre sidevinduer var av «popout» typen. Den hadde også klokke, lommer i dørene, to askebegre bak, to solskjermer, interiørlys bak og doble 32 PDSIT forgassere. 1500-motoren fikk 54 hester. Varmen ble kontrollert via spaker.
1965 Begge utgavene fikk doble forgassere. Varmeventilene ble også flyttet fra karosseriet til varmeboksene midtveis i modellåret.
1966 Fastbacken ble introdusert. 1600-motoren kom – fortsatt med 54 hester. Skivebremser foran. Slutt på sideblinklysene. 4-hulls felger. Nye sidespeil. Nye forseter og trekk på interiøret.
1967 12 volts elektrisk anlegg. dobbel-portede topper. Tokrets bremsesystem. Ryggelys. Nye varmeregulering og dørlåser.
1968 Innsprøytningsmotor ble tilgjengelig. Automatgir kunne leveres. Låsesylinder ble integrert i dørhåndtak. Kuleformede blinklys foran. Nye betjeningsorganer på dashbordet. Varianten (Squareback) fikk nytt skiltlys. Tanklokket ble flyttet fra innsiden av bagasjerommet (foran) til høyre forskjerm. Større utvendige speil.
1969 Varmetråder i bakvinduet standard. Tanklokk åpnes fra innsiden av bilen. Avslutting av Ghia produksjonen. Nødblinker. Radialdekk som tilleggslutstyr. Ny bakaksel.
1970 Fronten redesignet. Nye støtfangere med et mer firkantet tverrsnitt. Nye større baklys. Nye større blinklys foran.
1971 Nytt dashbord med smalere askebeger, friskluftventiler og bryter for friskluftsvifte.
1972 Større bremseskiver. Diagnosekontakt. 4-eket ratt. Nytt understell til framsetene midt i modellåret.
1973 Større gule knotter på varmebetjeningen. Ny låsekasse på bakluka på varianten.